امروز : پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۳۰ بهمن ماه تا ۶ اسفند ماه – شماره ۱۰۶


گمانه‌زنی‌ها درخصوص تصمیمات فدرال‌رزرو درمورد افزایش نرخ بهره امریکا و به‌تبع آن تقویت در ارزش دلار و نرخ اوراق قرضه 10‌ساله این کشور، مهم‌ترین عامل مؤثر بر بازارهای جهانی درحال حاضر به‌شمار می‌رود. در این هفته شاخص‌های بورس و قیمت نفت با رشد همراه شد و بخشی از ریزش‌های 10 هفته قبل را ترمیم کردند. این درحالی است که طلا یک‌هفته کاملاً نزولی را تجربه کرد.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص تصمیمات فدرال‌رزرو درمورد افزایش نرخ بهره امریکا و به‌تبع آن تقویت در ارزش دلار و نرخ اوراق قرضه 10‌ساله این کشور، مهم‌ترین عامل مؤثر بر بازارهای جهانی درحال حاضر به‌شمار می‌رود. در این هفته شاخص‌های بورس و قیمت نفت با رشد همراه شد و بخشی از ریزش‌های 10 هفته قبل را ترمیم کردند. این درحالی است که طلا یک‌هفته کاملاً نزولی را تجربه کرد.

دوشنبه: در حالی‌که معاملات سهام در برخی از بورس‌های منطقه شرق آسیا، از جمله شانگهای و هنگ‌کنگ به‌دلیل تعطیلات سال نو چینی هم‌چنان متوقف است، شاخص‌های سهام در دیگر بورس‌های این منطقه تحت‌تأثیر تقویت دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای، صعود کردند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/97 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن افزایش قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور هم‌چون تویوتا، هوندا و سونی بیشترین نقش را داشتند.

در روزی که تعطیلی بازارهای سهام در چین و امریکا موجب کاهش شدید حجم معاملات در بورس‌های اروپایی شده بود، شاخص‌های سهام در این قاره نزول کردند. افزایش نگرانی‌ها از آینده اقتصادی اسپانیا و هم‌چنین اعلام عملکرد نه چندان مطلوب برخی از شرکت‌ها، مهم‌ترین عوامل افت شاخص‌ها به‌شمار می‌روند. شاخص میب در بورس ایتالیا با حدود 1 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص در میان بازارهای اروپایی بود و گروه‌های لوازم خانگی با 1/36 و خودروسازی با 1/2 درصد، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها به‌نام خود ثبت کردند.

معاملات سهام در وال‌استریت به‌دلیل تعطیلات در ایالات متحده متوقف بود.

سه‌شنبه: معاملات سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه با افت شاخص‌ها همراه بود و شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با 1/13 درصد، نزولی‌ترین شاخص در این منطقه بود. گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را در افت این شاخص داشت به‌گونه‌ای که شرکت‌های سامسونگ الکترونیک و هاینکس، به‌ترتیب با کاهش ارزش 2 و 1/3 درصدی مواجه شدند و بورس توکیو نیز کاهش بیش از 1 درصدی را تجربه کرد. شایان ذکر است معاملات بورس شانگهای هم‌چنان به‌دلیل تعطیلات سال نو چینی متوقف است.

تقویت دلار در برابر یورو و هم‌چنین اعلام عملکرد بهتر از انتظار برخی شرکت‌ها، موجب شد شاخص‌های سهام در اتحادیه اروپا با رشد همراه شوند. شاخص بورس مادرید و گروه محصولات شیمیایی، به‌ترتیب بهترین عملکرد را در بین شاخص‌ها و گروه‌ها به‌نام خود ثبت کردند. در این میان شاخص بورس لندن تحت‌تأثیر کاهش قیمت سهام بانک HSBC و شرکت معدنی بی‌اچ‌پی بیلیتون در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شد.

سقوط بیش از 10 درصدی قیمت سهام شرکت وال‌مارت که از سال 1988 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است، در کنار تداوم افزایش نرخ اوراق قرضه 10 ساله امریکا باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت در سرازیری نزول قرار گیرند. شاخص داوجونز با حدود 1 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود.

چهارشنبه: در پی تقویت دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای، شاخص‌های سهام در آسیا-اقیانوسیه افزایش یافتند. شاخص بورس تایوان با 2/81 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن افزایش قیمت سهام شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات اپل بیشترین نقش را داشتند. شاخص سهام در هنگ‌کنگ نیز تحت‌تأثیر رشد قابل‌توجه گروه خدمات مالی، 1/66 درصد رشد کرد. این در  حالی است که تعطیلات بورس شانگهای به‌دلیل آغاز سال نو چینی هم‌چنان ادامه دارد.

در بازارهای اروپایی در حالی‌که سهام در برخی کشورها نظیر انگلیس و فرانسه، به‌دلیل اعلام عملکرد مطلوب شرکت‌ها صعود کردند، در برخی دیگر از کشورها هم‌چون آلمان، شاخص‌ها به‌علت اعلام برخی آمارهای اقتصادی کاهش یافتند. گروه منابع معدنی با 1/6 درصد، بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت که در آن رشد 5/2 درصدی قیمت سهام شرکت گلن‌کور به دلیل افزایش چشم‌گیر سودآوری در سال 2017 میلادی، قابل‌توجه بود.

نگرانی‌ها از احتمال رشد نرخ بهره و هم‌چنین افزایش نرخ اوراق قرضه 10 ساله امریکا به بالاترین سطح در چهارسال گذشته، افت شاخص‌های سهام در وال‌استریت را در پی داشت. شاخص داوجونز با 0/67 درصد هم‌چون روز گذشته، نزولی‌ترین شاخص در بین شاخص‌های سه‌گانه بود. گروه بانکداری علی‌رغم ریزش سایر گروه‌ها، تحت‌تأثیر احتمال افزایش نرخ بهره با رشد قابل‌توجهی مواجه شد.

پنج‌شنبه: معاملات سهام در بورس‌های آسیایی، اگرچه با بازگشت شاخص بورس شانگهای از تعطیلات طولانی‌مدت و صعود 2/17 درصدی آن همراه بود، اما سایر شاخص‌ها متأثر از افت جلسه معاملاتی قبل بورس نیویورک، با کاهش چشم‌گیری همراه شدند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 0/48 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود و شاخص بورس توکیو نیز کاهش بیش از 1 درصدی را تجربه کرد.

اگرچه در ساعات اولیه معاملات در اروپا، شاخص‌ها تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی در امریکا با افت شدیدی مواجه شدند اما در ادامه رشد کردند، به‌گونه‌ای که در پایان معاملات، تعداد شاخص‌های صعودی از شاخص‌های نزولی بیشتر بود. شاخص FTSE در بورس لندن با 0/48 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت. گروه‌های تأمین آب و برق و لوازم خانگی نیز، به‌ترتیب صعودی‌ترین و نزولی‌ترین گروه‌ها بودند.

در وال‌استریت نیز در ساعات پایانی جلسه معاملاتی، به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال افزایش نرخ بهره، فشار فروش افزایش یافت. در بین شاخص‌های سه‌گانه، بهترین عملکرد از آن داوجونز با 0/66 درصد رشد بود، اما شاخص نزدک با افت 0/11 درصدی، برای چهارمین جلسه معاملاتی متوالی کاهش یافت تا طولانی‌ترین دوره نزول خود از سال 2016 میلادی تاکنون را به‌ثبت رساند.

جمعه: با تقویت دلار در مقابل ارزهای آسیایی، شاخص‌های سهام در حوزه آسیا-اقیانوسیه با رشد همراه شدند. شاخص KOSPI با رشد 1/5 درصدی، سرآمد شاخص‌های این منطقه بود و رکورد بیشترین رشد روزانه خود در چهار‌ماهه گذشته را پشت‌سر گذاشت. در تایوان و سنگاپور نیز شاخص‌های بازار سهام افزایش بیش از 1 درصدی را تجربه کردند، هم‌چنین افزایش قیمت نفت موجب شد گروه نفت و گاز نیز یکی از بهترین عملکردها را به‌نام خود ثبت نماید.

با اخبار رسیده از ایالات متحده و هم‌چنین کاهش ارزش یورو در مقابل دلار، اغلب شاخص‌های سهام در اتحادیه اروپا صعود کردند. شاخص میب در بورس ایتالیا در میان شاخص‌ها و گروه خرده‌فروشی در بین گروه‌ها بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند، اما شاخص بورس لندن به‌دلیل افزایش ارزش پوند در برابر دلار، 0/11 درصد کاهش یافت. کاهش نرخ اوراق قرضه 10 ساله آلمان نیز، از دیگر خبرهای قابل‌توجه در این اتحادیه بود.

با انتشار گزارش ماهانه فدرال‌رزرو، نگرانی سرمایه‌گذاران درخصوص افزایش نرخ بهره در جلسه هفته آینده این نهاد، تاحدودی کاهش یافت و شاخص‌های سهام رشد کردند. سه شاخص مطرح سهام در وال‌استریت با رشد بیش از 1 درصدی همراه شدند که در میان آن‌ها شاخص نزدک به‌لطف افزایش 1/4 درصدی گروه فناوری اطلاعات با صعود 1/77درصدی، سرآمد سایرین بود.









دوشنبه: در روزی که حجم معاملات در بازارهای جهانی به‌دلیل تعطیلات در امریکا و بیشتر کشورهای شرق آسیا بسیار پایین بود، قیمت طلا نیز نوسانات بسیار ناچیزی را تجربه کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 1,346/46 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به قیمت پایانی روز جمعه کاهش 0/04 درصدی را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه: بهبود ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر و فاصله گرفتن از کف تاریخی سه‌ساله موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش 1/28 درصدی مواجه شده و در پایان معاملات، بر روی 1,329/19 دلار متوقف شود.

چهارشنبه: درحالی‌که سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی سرنخ‌هایی از چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در امریکا هستند، تداوم تقویت ارزش دلار باعث شد قیمت طلا برای سومین جلسه متوالی در هفته جاری کاهش یابد. قیمت هر اونس از این فلز با افتی 0/34 درصدی 1,324/63 دلار فروش رفت.

پنج‌شنبه: در این روز در بازارهای جهانی هر اونس طلا رشد 0/56 را تجربه کرد تا در 1,332/05 دلار به معاملات روزانه خود پایان دهد. توقف روند صعودی ارزش دلار و افزایش خوش‌بینی‌ها درخصوص تداوم نرخ بهره فعلی در ایالات متحده مهم‌ترین دلیل توقف روند نزولی طلا و قیمت‌ها به‌شمار می‌رود.

جمعه: روند نزولی قیمت طلا پس از یک روز توقف، در روز جمعه نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس با 0/25 درصد کاهش به 1,330/3 دلار رسید. قیمت فلز زرد در این هفته 1/4 درصد افت داشت تا بدترین عملکرد هفتگی خود در دو ماه‌ونیم گذشته را به‌ثبت رساند.







دوشنبه: افزایش نگرانی‌ها از بروز تنش در خاورمیانه به‌دلیل سخنان نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ موجب رشد 1/28 درصدی قیمت برنت و رسیدن آن به 65/67 دلار شد. این در حالی است که معاملات نفت‌خام امریکا به‌دلیل تعطیلات در این کشور متوقف بود.

سه‌شنبه: معاملات نفت در بازاراهای جهانی با تغییرات ناهم‌سوی قیمت نفت برنت وست‌تگزاس همراه بود. درحالی که افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر موجبات کاهش 0/64 قیمت نفت برنت دریای شمال را فراهم کرد، بهای نفت وست‌تگزاس امریکا به‌دلیل انتشار خبر کاهش واردات نفت از کانادا، شاهد افزایش 0/36 درصدی بود. در پایان این روز نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب در قیمت‌های 65/25 و 61/9 دلار معامله شدند.

چهارشنبه: اعلام 133درصدی پایبندی اعضای اوپک و غیراوپک به برنامه جهانی کاهش تولید در ژانویه سال 2018 میلادی از سوی این سازمان، باعث صعود قیمت نفت برنت به 65/42 دلار شد که رشد 0/26 درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد. این در حالی است که در بهای نفت امریکا عقب‌گردی 0/36 درصدی داشت و در ایستگاه 61/68 دلار متوقف شد.

پنج‌شنبه: آمار تولید هفتگی از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر شد که طی آن این اداره از کاهش ذخایر نفتی ایالات‌متحده در هفته گذشته به میزان 61/62 میلیون بشکه خبر داد. این در حالی است که پیش از این کارشناسان افزایش 1/8 میلیون بشکه‌ای را برای ذخایر نفتی امریکا پیش‌بینی کرده بودند. این موضوع موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد به گونه‌ای که برنت و وست‌تگزاس رشد 1/48 و 1/77 درصدی را تجربه کرده و به‌ترتیب در قیمت‌های 66/39 و 62/77 دلار ایستادند.

جمعه: خبر تعطیلی میدان نفتی الفیل در لیبی و اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی‌بر اینکه توافق کاهش تولید با هدف کاهش میزان ذخایر نفتی درحال جواب دادن است، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح در سه‌هفته اخیر را در پی داشت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1/39 درصد رشد به قیمت 67/31 دلار رسید. قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا نیز 1/24 درصد افزایش یافت و در 63/55 دلار بسته شد. در مجموع در این هفته نیز نفت برنت و وست‌تگزاس صعود 3/8 و 3 درصدی را به ثبت رساندند.




دانلود نسخۀ PDF